Sulii





Vitaindító minta
„Novemberre várható az új Nemzeti Alaptanterv tervezetének bemutatása - írja a hirado.hu. A változtatások lényeges eleme, hogy általánosabban lehetővé teszi az iskolák számára a 9 órai iskolakezdést. Számos érv szól amellett, hogy később kezdődjön az iskola, ugyanis a gyerekek életritmusához még túl koraiak az első órák, hogy koncentrálhassanak. Emellett azoknak a szülőknek is kedvezőbb lehet a módosítás, akik 9 órakor kezdik munkaidejüket, így teljes összhangba kerülhetnek a gyerekek napjával.”

A diákönkormányzat következő ülésére írj egy rövid vitaindítót a 9 órai iskolakezdéssel kapcsolatban! Hivatkozz az idézett szövegre, és saját véleményt is fogalmazz meg!

Fogalmazásodban ügyelj a helyesírásra, az adott szöveg formai és tartalmi követelményeire! Elvárt terjedelem: 120-200 szó.


Megoldási javaslat






Megszólítás


A megszólítás vedd figyelembe a megszólítottak státuszát, az esemény rangját, ezeknek stílusbeli kritériumait!
például:Tisztelt diáktársaim!



Előzmények, alaphelyzet, lehetséges megoldások fölsorakoztatása (ez legyen a leghosszabb rész, több bekezdést tartalmazzon)


Vázold fel az előzményeket! Mikor kezdődik nálatok a tanítás? Van-e nulladik órátok? Meddig tart egy átlagos nan az iskolában? Jártok-e különórákra, edzésekre tanítás után?


Utalj a szövegre! Mit tartalmaz a tartalmaz az új Alaptanterv (lehetővé teszi a 9 órai iskolakezdést)? Mivel támasztja ezt alá? (a diákok bioritmusának jobban megfelel)

A vita céljának megfogalmazása: támogassa-e a diákönkormányzat a 9 kilenc órai iskolakezdést?


Lehetséges vitapontok: (ne érvelj egyik vagy másik megoldás mellett, inkább kérdések formájában fogalmazz!)

Nem alkalmazkodna egy idő után a diákok bioritmusa az új napirendhez, és feküdnének le egy órával később?

Lenne-e idő a különórákra, edzésekre, vagy ezek a foglalkozások cserélnének helyett a reggeli órákkal, azt erdményezve, hogy ugyanakkor kellene kelni?

A vidékről járóknak mekkora nehézséget okozna ez?

Fogalmazz meg saját véleményt is: számodra az első órák kimerítőbbek, vagy a délutáni órák? Mi a helyzet a megjelentekkel? Kérdezd meg őket is!



Elköszönés


Szólítsd fel a közönséget a vitára! (Ti mit gondoltok az elhangzottakról? Vitassuk meg közösen az érveket és ellenérveket! )

A mondandód befejeztével köszönj el, zárd le a szöveget! Például: Köszönöm a figyelmet!

Tovább a feladatokhoz